Podstawy JavaScript
Stronę tą wyświetlono już: 9663 razy
JavaScript jest skryptowym językiem webowym interpretowanym po stronie użytkownika a nie jak w przypadku PHP po stronie serwera. Aby możliwe było działanie takich skryptów konieczna jest obecność w systemie wirtualnej maszyny Javy oraz przeglądarki obsługującej takie skrypty z włączoną obsługą skryptów JavaScript.
JavaScript umożliwia realizację zadań, które nie mogą być w wydajny sposób wykonane przez skrypty uruchamiane po stronie serwera. Do takich zadań należy interakcja skryptu na poczynania użytkownika (kliknięcie, zaznaczenie, wciśnięcie jakiegoś przycisku klawiatury).
Skrypty JavaScript zapisuje się w plikach tekstowych z rozszerzeniem .js i załącza się je do kodu strony w jej nagłówku w następujący sposób:
- <script type="text/javascript" src="path_to_script/script_name.js"></script>
Kod można osadzić bezpośrednio na stronie:
- <script type="text/javascript">
- // twój kod JavaScript
- </script>
Kod JavaScript umożliwia modyfikowanie oraz podpinanie funkcji pod określone zdarzenia. Wszystko to dzięki dwóm dostępnym globalnie zmiennym:
- window - dotyczącej okna przeglądarki;
- document - dotyczącej struktury dokumentu strony.
Pierwsza z tych zmiennych globalnych umożliwia pozyskiwanie informacji o ustawieniach okna przeglądarki związanych z bieżącą stroną, utworzyć/unieważnić wywoływanie funkcji co określony odstęp czasu, wyświetlać okna dialogowe (jak np. alert, oraz wiele innych.
Drugi obiekt zaś umożliwia wpływanie na wygląd strony poprzez dynamiczne dodawanie dodatkowych elementów kodu HTML, podpinanie pod dany element dokumentu funkcji wywoływanej w odpowiedzi na określone zdarzenie związane z danym elementem. Można również modyfikować zawartość (treść) danego elementu.

Tytuł:
JavaScript funkcyjnie. Zrównoważone, pragmatyczne programowanie funkcyjne w JavaScript
Autor:
Kyle Simpson

Tytuł:
JavaScript dla dzieci dla bystrzaków
Autor:
Chris Minnick, Eva Holland

Tytuł:
Modularny JavaScript dla zaawansowanych
Autor:
Nicolas Bevacqua

Tytuł:
JavaScript w praktyce. Stwórz twitterowego bota, system sygnalizacyjny LED i inne projekty z użyciem Node.js i Raspberry Pi
Autor:
Lynn Beighley

Tytuł:
Matematyka dla programistów JavaScript
Autor:
Jacek Piechota

Tytuł:
JavaScript i jQuery. Interaktywne strony WWW dla każdego. Podręcznik Front-End Developera
Autor:
Jon Duckett

Tytuł:
ECMAScript 6. Przewodnik po nowym standardzie języka JavaScript
Autor:
Nicholas C. Zakas

Tytuł:
JavaScript i wzorce projektowe. Programowanie dla zaawansowanych. Wydanie II
Autor:
Simon Timms

Tytuł:
HTML,CSS i JavaScript dla każdego. Wydanie VII
Autor:
Laura Lemay, Rafe Colburn, Jennifer Kyrnin

Tytuł:
Roboty JavaScript od podstaw. Projekty NodeBots dla platformy Johnny-Five z wykorzystaniem płytek Raspberry Pi, Arduino oraz BeagleBone
Autor:
Rick Waldron, Backstop Media (lista współautorów w uwagach dodatkowych)