Stronę tą wyświetlono już: 9031 razy
Wstęp
OpenScad to niekomercyjny program do tworzenia grafiki wektorowej 3W za pomocą własnego uniwersalnego języka opisowego umożliwiającego tworzenie prymitywów jak również operacji dodawania i odejmowania na tak utworzonych prymitywach przestrzennych. Możliwe jest również wyciągnięcie, przekręcanie czy też wyciąganie z przekręcaniem dwuwymiarowych elementów. Każdy obiekt czy to 2W czy 3W może być obracany, przemieszczany jak również może podlegać przekształceniom liniowym wszelkiej maści za pomocą macierzy transformacji.

Program daje również możliwość tworzenia animacji, w której położenie obiektu jest uzależnione od globalnej zmiennej $t. Poniżej zamieszczam przykładową animację tego typu.

Podział okna programu
Jak można zauważyć na powyższym rysunku standardowe okno programu zostało podzielone na trzy podstawowe części:
- okno edytora - gdzie wpisywane są instrukcje rysujące i sterujące z dostępnymi elementami programowalnymi takimi jak moduły, funkcje, pętle, zmienne;
- okno modelu - gdzie można po wciśnięciu przycisku F5 zobaczyć podgląd lub po wciśnięciu przycisku F6 zobaczyć skompilowany model do postaci składającej się z trójkątnych płaszczyzn;
- okno konsoli - gdzie można zobaczyć komunikaty, jakimi zwykł częstować użytkownika program. Wśród tych komunikatów znajdują się takie, które informują o popełnionych błędach.
Pasek narzędziowy okna edytora został opisany poniżej. Służy on głównie do otwierania, zapisywania, tworzenia nowego dokumentu oraz operacji czysto edycyjnych.

- tworzenie nowego dokumentu - skrót Ctrl+N;
- otwieranie dokumentu - skrót Ctrl+O;
- zapisywanie dokumentu do pliku - skrót Ctrl+S;
- cofanie zmian - skrót Ctrl+Z;
- tworzenie nowego dokumentu - skrót Ctrl+Shift+Z;
- usuwa wcięcie tabulatorowe - skrót Shift+Tab;
- dodaje wcięcie tabulatorowe - skrót Tab;
- tworzy podgląd modelu - skrót F5;
- kompiluje model - skrót F6;
- eksportuje skompilowany model do pliku STL
Nawigacja w oknie modelu sprowadza się do trzech przycisków myszki, które odpowiadają następującym operacjom modyfikacji widoku:
- lewy przycisk myszy + ruch myszką - obracanie widoku względem osi z;
- środkowy przycisk myszy + ruch myszką - przybliżanie lub oddalanie widoku od obiektu;
- prawy przycisk myszki + ruch myszką - przesuwanie widoku

- tworzenie podglądu modelu - skrót F5;
- kompilację modelu - skrót F6;
- podgląd całego modelu;
- powiększenie widoku;
- pomniejszenie widoku;
- resetuje widok;
- widok z prawej - skrót Ctrl+7;
- widok z góry - skrót Ctrl+4;
- widok z dołu - skrót Ctrl+5;
- widok z lewej - skrót Ctrl+6;
- widok z przodu - skrót Ctrl+8;
- widok z tyłu - skrót Ctrl+9;
- perspektywa - włącza perspektywę;
- ortogonalny widok - włącza widok ortogonalny;
- pokazuje osie - skrót Ctrl+2;
- pokazuje wymiary skali na osiach;
- włącza wyświetlanie krawędzi modelu - skrót Ctrl+1