Autor podstrony: Krzysztof Zajączkowski

Stronę tą wyświetlono już: 5571 razy

Projekt umożliwia stworzenie mapy składającej się z kwadratowych pól, gdzie każde pole może mieć przypisaną umowną wartość 1 oznaczającą przeszkodę, lub 0 gdy pole jest puste. W programie można narysować labirynt, a następnie go zapisać na dysku. Przeszukiwanie pól mapy odbywa się trzema metodami:

  • przeszukiwania wszystkich pól sąsiadujących
  • przeszukiwania pól sąsiadujących krawędzią
  • przeszukiwania pól sąsiadujących narożnikami

Po uruchomieniu programu pojawi się okno programu z mapą o domyślnych rozmiarach 64 na 64 pola jak na rysunku 1.

Program PathFinder do przeszukiwania pól kwadratowych w poszukiwaniu najkrótszej drogi łączącej dwa punkty
Rys. 1
Widok okna głównego programu PathFinder.

W programie można przełączyć tryb wyświetlania mapy w następujące dwa stany:

  • z maskowaniem (rysuje bitmapy przypisane dla przeszkody i ścieżki jak na rysunku 1)
  • bez maskowania (rysuje rzeczywistą wartość liczbową, jaką zawiera pole mapy jak na rysunku 2)
Program PathFinder do przeszukiwania pól kwadratowych w poszukiwaniu najkrótszej drogi łączącej dwa punkt
Rys. 2
Widok okkna głównego programu PathFinder z wyłączonym maskowaniem mapy.

Przełączenie trybu rysowania mapy jest dostępne z poziomu paska narzędziowego maska.

Pozostałe pozycje dostępne z poziomu paska narzędziowego są następujące:

  • wczytaj - wczytuje plik z zapisaną mapą
  • zapisz - zapisuje mapę do pliku
  • wszystkie - tryb przeszukiwania wszystkich pól sąsiadujących;
  • po prostej - tryb przeszukiwania pól sąsiadujących krawędzią
  • po przekątnej - tryb przeszukiwania pól sąsiadujących narożnikami
  • maska - zmiana trybu wyświetlania mapy
  • wyczyść - czyszczenie mapy
  • ścieżka - wyszukiwanie ścieżki w trybie "rzeczywistym" do miejsca położenia kursora myszy jako punktu docelowego
  • symulacja - wyszukiwanie ścieżki w trybie zwolnionym, umożliwiającym obejrzenie działania algorytmu, w trybie symulacji wymagane jest kliknięcie na mapie punktu docelowego lewym przyciskiem myszy.
  • rysowanie - w tym trybie możliwe jest rysowanie labiryntu poprzez naciśniecie lewego przycisku myszy przytrzymaniu go i upuszczeniu. Za pomocą prawego przyciska myszy możliwe jest wymazywanie elementów labiryntu.

Wideo prezentacja programu:

Załączniki:

Program pokazujacy metodę znajdowania najkrótszej ścieżki.
Layout wykonany przez autora strony, wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie części lub całości grafik znajdujących się na tej stronie bez pisemnej zgody jej autora surowo zabronione.