Gimp - otwieranie plików, tworzenie nowego obrazu, zapisywanie i eksportowanie do pliku
Autor podstrony: Krzysztof Zajączkowski
Stronę tą wyświetlono już: 7158 razy
Otwieranie Ctrl + O plików
Gimp umożliwia odczytywanie plików z grafiką rastrową w wielu formatach jak np. png, jpg, gif, ico ale jest też w stanie otwierać grafiki wektorowe utworzone w Inkscap-ie czyli pliki svg. Niestety jeżeli chodzi o grafikę svg Gimp nie zawsze sobie radzi poprawnie z otwieraniem tego typu plików i niekiedy są trudności z poprawną interpretacją i rysowaniem niektórych elementów grafiki wektorowej.
Tworzenie nowego obrazu Ctrl + N
Stworzenie nowego obrazu jest możliwe z poziomu menu Plik → Nowy lub poprzez wciśnięcie Ctrl + N co spowoduje pojawienie się okna dialogowego Utworzenie nowego obrazu, gdzie możliwe jest określenie wymiarów obrazu, rozdzielczości, przestrzeni kolorów, wypełnienia oraz dodanie dodatkowego komentarza dopisanego do pliku (jeżeli format zapisu będzie to umożliwiał).
Zapis pliku Ctrl + S
Od jakiegoś czasu w Gimp-ie zapis jest możliwy tylko do pliku XCF będący wewnętrznym formatem zapisu tegoż programu. Umożliwia on zapisanie wszystkich warstw wraz z ich ustawieniami (czego nie są w stanie zapisać inne standardowe formaty zapisu plików rastrowych).
Eksport do pliku Ctrl + Shift + E
Ten tryb umożliwia zapis do dowolnego obsługiwanego przez Gimp-a formatu zapisu grafiki rastrowej. Typ formatu zapisu zależy od podanego przez użytkownika na końcu nazwy pliku rozszerzenia np. plik.png lub plik.jpg
Po wybraniu określonej nazwy i formatu pliku oraz wciśnięciu przycisku Wyeksportuj pojawią się kolejne okna dialogowe z opcjami ustawienia trybu zapisu. Wśród tych opcji może znaleźć się kontrola poziomu kompresji danych. Warto wiedzieć, że poziom kompresji wpływa nie tylko na rozmiar ale i jakość wynikowego pliku. W przypadku kompresji stosowanej w plikach jpg zbyt silna kompresja może negatywnie wpłynąć na jakość obrazu.
Dodatkowo dla plików gif dostępne są ustawienia związane z tworzeniem animacji poklatkowych. Na każdą klatkę jest brana jedna warstwa z obrazem. Warstwy mogą być nakładane lub zastępowane. Istnieje też możliwość kontroli czasu pomiędzy kolejnymi klatkami animacji oraz wybranie odtwarzania zapętlonego.