W Inkscape jak w każdym programie do grafiki wektorowej możliwe jest przeprowadzenie następujących operacji na obiektach:
translacja - przemieszczenie obiektu;
skalowanie - niezależne dla osi x i y lub wspólne;
obracania względem określonego punktu;
pochylania - również niezależnie dla osi x i y;
Wszystkie powyższe transformacje zapisywane są w jednej macierzy przekształcenia, która wygląda następująco:
[1]
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
M_T=\begin{bmatrix}
A & C & E\\
B & D & F\\
0 & 0 & 1
\end{bmatrix}
gdzie:
A, B, C, D - elementy macierzy, które odpowiedzialne są za rotację, skalowanie i pochylanie obiektów;
E, F - elementy macierzy związane z przesunięciem obiektu;
Przekształcenie danego punktu obiektu za pomocą macierzy transformacji:
[2]
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
P_T=\begin{bmatrix}
A & C & E\\
B & D & F\\
0 & 0 & 1
\end{bmatrix}\cdot\begin{bmatrix}
x\\
y\\
1
\end{bmatrix}=\begin{bmatrix}
A\cdot x + C\cdot y + E\\
B\cdot x + D\cdot y+F\\
1
\end{bmatrix}
Więcej informacji o przekształceniach macierzowych można znaleźć na stronie Matematyka → Macierze.
Istnieje możliwość ręcznej modyfikacji wszystkich wymienionych transformacji poprzez zaznaczenie obiektu i sterowanie jego uchwytami umożliwiającymi jego przemieszczanie i skalowanie oraz (po dwukrotnym kliknięciu myszką) obracanie i pochylanie w trybie zaznaczania i przekształcania obiektówF1. Niestety ręczne przekształcenia nie są dokładne, jeśli więc zachodzi konieczność wykonania konkretnej transformacji na obiekcie lub grupie obiektów wystarczy wcisnąć Shift + Ctrl + M aby wyświetlić okno dialogowe Przekształć..., w którym można z powodzeniem i dokładnie określić wartości przekształcenia.