Geometria wykreślna

Stronę tą wyświetlono już: 6423 razy

Geometria wykreślna to nauka zajmująca się metodami kreślenia obiektów trójwymiarowych na płaskiej płaszczyźnie. Stosowana jest w rysunku technicznym maszynowym do przedstawiania rzutów, przekrojów oraz widoków perspektywistycznych części, podzespołów, zespołów oraz całych maszyn lub urządzeń.

Podstawowe przyrządy kreślarskie:

Cyrkiel - przyrząd do kreślenia okręgów i łuków jak również używany w wielu konstrukcjach geometrycznych.

Zerownik - przyrząd do kreślenia okręgów i łuków o małych promieniach, trudnych lub niemożliwych do uzyskania za pomocą cyrkla.

Ekierki: jedna z kątami 30° i 60 °, jedna z kątami 45° - przyrządy umożliwiające szybkie kreślenie prostych, prostych równoległych oraz prostych prostopadłych.

Krzywiki - przyrządy do kreślenia krzywych eliptycznych, hiperbolicznych i parabolicznych.

Literatura:
literatura
  1. Podręcznik geometrii wykreślnej, Franciszek Otto, Edward Otto, Warszawa 1979
  2. Geometria wykreślna Metoda Monge'a aksonometria, teoria i zadania z rozwiązaniami, Henryk Koczyk, Warszawa 1992

Komentarze

Andrzej

Data: 30-08-2015 13:12:22

mam narysować trzy kule i wszystkie płaszczyzny styczne do nich. Jest 8 takich płaszczyzn. Jaki program pozwoli mi to, narysować?

Administrator

Data: 30-08-2015 14:19:15

@Andrzej Każdy program do grafiki wektorowej 3D w zasadzie się nadaje, aczkolwiek najłatwiej będzie to narysować w programach typowo inżynierskich takich jak ZWcad, AutoCad, SolidWorks czy Catia.

Wyznaczenie takich płaszczyzn jednak nie będzie proste, bo programy te nie mają wbudowanych funkcji, które od tak wyznaczą Ci te płaszczyzny, ale umiejętnie korzystając z czegoś co się nazywa LUW (lokalny układ współrzędnych) można zapewne wyznaczyć te płaszczyzny.

Zakładając, że chodzi Ci o wyznaczenie płaszczyzn dla kul o takich samych średnicach należy połączyć środki kul liniami a następnie układ LUW ustawić właśnie w płaszczyźnie, jaką te linie wyznaczają. Potem już tylko należy wykreślić z środków kul linie prostopadłe do płaszczyzny przez nie przechodzącej o długości równej promieniowi kul a końce tych odcinków wyznaczą jedną z najprostszych do wyznaczenia płaszczyzn. Drugą podobną można poprzez odbicie lustrzane uzyskać. Pozostałych sześć jak wyznaczyć to nie wiem, bo to wymagałoby ode mnie głębszego wejścia w ten temat.

Generalnie wszystkie wyżej wymienione programy są komercyjne, więc będziesz musiał poszukać jakiejś testowej wersji któregoś z nich.

ada

Data: 20-01-2016 15:16:21

Cykloida wydłużona

Administrator

Data: 20-01-2016 16:05:54

@ada nie wiem o co Pani chodzi, w związku z czym prosiłbym o jakieś takie treściwsze wyjaśnienia. Temat cykloidy wydłużonej został już poruszony na stronie tutaj, konstrukcja kreślenia cykloidy omówiona zaś została tutaj, być może chodzi o omówienie konstrukcji cykloidy wydłużonej? Ale to już pozostaje w fazie domysłów, poza tym ta konstrukcja będzie bardzo podobna do tej już omówionej a ja mam sporo innych tematów do opracowania.

betka21

Data: 10-11-2016 18:00:37

Na poprzedniej stronie było wyznaczenie siatki graniastosłupa ściętego. Mam pytanie jak by ten graniastosłup ścięty wyglądał gdyby miał podstawę gwiazdy 7 ramiennej i jak rzuty do tego narysować . Pani z podstaw projektowania powiedziała, że coś takiego mamy zrobić nie tłumacząc nam o co w tym chodzi a jestem w 1 liceum.Proszę o pomoc :)

Administrator

Data: 11-11-2016 18:46:21

Najpierw musisz narysować sobie gwiazdę siedmioramienną (to będzie widok z góry), później musisz obrać sobie rzutnię i prostopadle do niej poprowadzić linie pomocnicze z każdego z wierzchołków gwiazdy. W określonej dowolnie obranej odległości od rzutni zaznaczasz podstawy i oznaczasz krawędzie twojego graniastosłupa. Jak to zrobisz to (jeżeli dobrze rozumiem) musisz obrać sobie jakąś płaszczyznę ścięcia na rzucie bocznym takiego graniastosłupa a dalej to w zasadzie będzie wyglądało jak w przypadku graniastosłupa , który omawiałem na podstronie tego działu tylko że w twoim przypadku w zasadzie zadanie będzie uproszczone.