Kontener typu list
Stronę tą wyświetlono już: 3761 razy
Wstęp
Klasa list jest dostępna w pliku nagłówkowym list i umożliwia przechowywanie obiektów określonego typu lub typów prostych z łatwym dostępem do elementu końcowego, początkowego oraz wewnętrznych elementów. Implementacja klasy list różni się od implementacji klasy vector metodami jakie te dwie klasy udostępniają. Jeżeli potrzebujesz łatwej możliwości zdejmowania ostatniego lub pierwszego elementu to właśnie klasa list jest tym czego szukasz. Oczywiście nie oznacza to, że klasa vector nie umożliwia takiego działania, a jedynie to, że klasa ta nie ma metody realizującej to zadanie.
Konstruktory klasy list
Standardowo klasa list ma zdefiniowany konstruktor bezparametrowy oraz konstruktor kopiujący:
Możliwe jest również zainicjalizowanie obiektu klasy list wartościami już na etapie konstruktora:
Powyższy kod doda 5 elementów o wartości równej 20.
Możliwe jest skopiowanie zakresu wartości z innej listy tego samego typu:
Można również skopiować zawartość tablicy statycznej w następujący sposób:
Iterowanie po elementach obiektu klasy list
Jak większość kontenerów klasa list pozwala na iterowanie po jej elementach w następujący sposób:
Dodawanie elementów do obiektu klasy list
Do obiektu klasy list można dodać element na jej początku za pomocą metody push_front:
Powyższy kod spowoduje wyświetlenie:
100 0 1 2 3 4 5
Z kolei metoda push_back (jak nie trudno się domyślić) pozwala na dodawanie elementów na końcu listy.
Możliwe jest również dodanie elementu lub elementów na określonym miejscu w obiekcie klasy list za pomocą metody insert:
Niestety wskaźnik na element listy nie obsługuje operatora + więc umieszczanie elementów wewnątrz listy jest dość utrudnione. Wynik powyższego kodu:
0 100 1 2 3 4 5
Można dodawać również zakres wartości:
Wynik działania powyższego kodu:
0 1 2 3 4 5 5 5
Można to samo zrobić z tablicą statyczną:
Zdejmowanie elementów klasy list
Z obiektu klasy list można zdjąć element początkowy metodą pop_front lub końcowy metodą pop_back. Metody te nie zwracają wartości zdejmowanych elementów.
Dostęp do początkowej i końcowej wartości zawartej w obiekcie klasy list
Klasa list umożliwia łatwy dostęp tylko do początkowego i ostatniego jej elementu za pośrednictwem metod: front i back.
Usuwanie elementów z obiektu klasy list
Do usuwania elementów z obiektu klasy list służy metoda erase:
Powyższy kod spowoduje wyświetlenie:
0 2 3 4 5
Możliwe jest również usuwanie zakresu elementów, np tak:
Można również opróżnić obiekt klasy list metodą clear.
Dostępna jest również metoda remove umożliwiająca usunięcie elementów o takiej samej wartości jak podany jako argument tejże metody:
Wynik działania powyższego kodu:
0 1 3 4 5
W przypadku, gdy lista przechowuje obiekty jakiejś klasy aby metoda remove mogła zostać wykorzystana do usunięcia elementu z listy konieczne jest obsłużenie operatorów == i !=.
Liczba elementów obiektu klasy list
Liczbę elementów zawartych w obiekcie klasy list można pozyskać za pomocą metody size.
Sprawdzanie, czy obiekt klasy list jest pusty
Metoda empty zwraca true, gdy obiekt klasy list jest pusty.
Sortowanie elementów obiektu klasy list
Klasa list ma wbudowaną metodę sort umożliwiającą sortowanie jej elementów:
Wynik działania powyższego kodu:
0 1 2 3 4 5
Odwracanie kolejności elementów zawartych w obiekcie klasy list
Metoda reverse umożliwia odwrócenie kolejności elementów zawartych w obiekcie klasy list.
Wynik działania powyższego kodu:
5 4 3 2 1 0
Tytuł:
C++ Zbiór zadań z rozwiązaniami
Autor:
Tomasz Jaśniewski
Tytuł:
Mikrokontrolery dla hobbystów. Projekty DIY w języku C i C++
Autor:
Miguel Angel Garcia-Ruiz, Pedro Cesar Santana Mancilla
Tytuł:
Architektura oprogramowania bez tajemnic. Wykorzystaj język C++ do tworzenia wydajnych aplikacji i systemów
Autor:
Adrian Ostrowski, Piotr Gaczkowski
Tytuł:
Wprowadzenie do C++
Autor:
Michał Matlak
Tytuł:
Opus magnum C++ 11. Programowanie w języku C++. Wydanie II poprawione (komplet)
Autor:
Jerzy Grębosz
Tytuł:
Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3
Autor:
Bartosz W. Warzocha
Tytuł:
Język C++ i przetwarzanie współbieżne w akcji. Wydanie II
Autor:
Anthony Williams
Tytuł:
C++ dla bystrzaków. Wydanie VII
Autor:
Stephen R. Davis
Tytuł:
Tablice informatyczne. Podstawy C++
Autor:
Radosław Sokół
Tytuł:
Opus magnum C++11. Programowanie w języku C++ (komplet)
Autor:
Jerzy Grębosz